فاعلية برنامج تدريب قائم علي تكامل الحواس لخفض القلق لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية - كلية التربية- جامعة اسوان

2 أستاذ ورئيس قسم الصحة النفسية - كلية التربية - جامعة اسوان

3 قسم الصحة النفسية - كلية التربية -جامعة أسوان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريب قائم علي تكامل الحواس لخفض القلق لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم، وتكونت عينة الدراسة من (9-12 ) سنة، وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي وذلك للتحقق من صحة الفروض، وتكونت أدوات الدراسة من: مقياس اضطراب القلق لدي الأطفال ذوي صعوبات التعلم ، والبرنامج التدريبى القائم علي تكامل الحواس الذي أعده الباحث.

:وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة قبل تطبيق البرنامج على مقياس اضطراب القلق لصالح التجريبية ، ولاتوجد فروق دالة إحصائياً بين رتب متوسطات درجات مجموعتين الضابطة والتجريبية فى كل من درجات انخفاض درجة الفلق لصالح استمرارية البرنامج .



The study aimed to reveal an effective cooperation program on the integration of the senses to reduce anxiety in children with learning difficulties, to adapt to learning difficulties from (9-12) years old. The users used the experimental interactive, thanks to the validity of the hypotheses, after the study tools started from: scale Anxiety disorder in children with learning difficulties, and the guide program on the integration of the senses that the researcher succeeded in achieving.



- There are statistically significant differences between the average ranks of the scores of individuals in the experimental and control groups before implementing the program on the anxiety disorder scale, in favor of the experimental group.

- There are no statistically significant differences between the average scores of the control and experimental groups in each of the degrees of low degree of separation in favor of the continuation of the program.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية